mandag 28. mai 2018

Hva er det som gjør at noen blir rike, mens andre går konkurs? Hva skiller de som lykkes i etableringen fra de som mislykkes?

Hva er det som gjør at noen blir rike, mens andre går konkurs? Hva skiller de som lykkes i etableringen fra de som mislykkes? Hva skal du gjøre for å få suksess?

Noe av det vikiigste er selvsagt at du har et unikt produkt som i kundens øyne gir klare fordeler i forhold til andre. Her er noen kjennetegn for et unikt produkt:
  • Produktet er mye bedre enn konkurrerende produkter til å møte kundens behov
  • Produktet har bedre kvalitet enn konkurrentens produkter
  • Produktet reduserer kundens kostnader
  • Produktet er helt tilpasset kundens behov og krav
  • Produktet fyller et bestemt behov for kunden
  • Produktet er innovativt og nytt i markedet
Tenk i gjennom ditt eget produkt. Hvor mange av disse kjennetegn har det produktet du selger?

Det er ikke nok med et godt produkt, man må tenke markedsorientering og bringe produktet på markedet på den rette måten for å bli en suksess. Her er noen momenter:

  • Lanseringen av produktet må være gjennomtenkt
  • Produktet bør være testet på utvalgte kunder før lansering
  • Produktet må være tilgjengelig på beste måte for kunden
  • Det er gjennomført markedsundersøkelser i forkant av produktutviklingen
  • Bedriften må ha høy forståelse for kundens kjøpsvaner og preferanser
  • Bedriften må ha høy forståelse av konkurransesituasjonen og dynamikken i bransjen
  • Markedsstørrelsen og aktørene må være analysert og konkludert
Det er mye som skal til for å lykkes, men gi ikke opp. Vi avslutter med noen flosker som du sikkert har hørt før, men er like fullt viktige.

En etablerer som har faglig dyktighet, entusiasme, er teambyggende, har forretningssans, mestrer usikkerhet, har et stort nettverk, stort pågangsmot, er realistisk, har god forståelse for situasjonen og tenker strategisk, har de beste forutsetninger for å lykkes med en produktidé som er forankret i kundens behov i et marked i vekst.

Dette er en blogg fra Bedriftskanalen. Gå til www.bedriftskanalen.no og les om vår unike tjeneste SPØR DIN REGNSKAPSFØRER der du kan stille et ubegrenset antall spørsmål et helt år og få personlige svar på epost.

Trenger du bistand til regnskapsføring og rådgivning, se www.sagaservices.no/tonsberg



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar