torsdag 23. august 2018

Er det mulig med kundepleie uten at det styres av profittbegjær?

Kanskje Platon hadde rett da han for 2400 år siden plasserte kremmerne nederst på den sosiale rangstigen. Han begrunnet det med at drivkraften i livene deres er profittbegjær, ikke klokskap eller visdom.

Filosof Einar Øverenget skrev en artikkel for en del år siden i Dagens Næringsliv der han mente at det vil lønne seg å styre aktivitetene innen kundepleie etter etiske prinsipper.  Øverenget mente at kundepleie er en aktivitet med mange moralske fallgruver, men det er fullt mulig å trå utenom dem. Det er ikke nødvendigvis skammelig å ha vært sjenerøs og gavmild mot sine kunder. Kundepleie trenger ikke være skitten business.

Er det noen som har eksempel på etisk riktig kundepleie? Eller er det slik at "profittbegjæret" egentlig fortsatt ligger bak handlingene? Vi pleier vår kunde for å få noe igjen - er det ikke slik - uansett hva man sier "offentlig" ? Kanskje Platon hadde rett?

Kommentarer mottas med takk?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar