torsdag 20. september 2018

Enkle markedsføringstips

I denne bloggen er temaet markedsføring. Jeg vil gi noen enkle råd som ikke koster mye som kan gi god effektivitet i forhold til kostnaden. Mye kan du gjøre selv....

For ledere av små bedrifter er det en grunnleggende tanke: Å tjene penger. Jeg tror på å tenke enkelt, det enkle er ofte det beste for å sitere et velkjent reklamebudskap.. Så lenge man ikke har anledning til å studere markedsføring i 2 år på Handelshøyskolen er det viktig å ha en ting i hodet: Bruk dine ressurser riktig, dvs. spar tid og penger.

Min frekke påstand er: Den som har mye teori i hodet, tenker ofte for komplisert. Det er mye en kan oppnå med enkle midler! Tenk slik: Bruk aldri en krone hvis du ikke får to igjen.

Jeg og min bedrift har ikke behov for markedsføring, sier du kanskje...Ting går rundt og vi har travle dager. OK vil jeg da si - men ta en sjekk på følgende spørsmål:.

  • Vet du om du oppnår nok avanse på ditt salg til å dekke faste kostnader og fortjeneste? Ofte tenker man kun på brutto omsetning
  • Er dine produkter bedre enn konkurrentene?
  • Har du en plan for hva du skal gjøre hvis ditt produkt oppfattes dårligere enn konkurrentens?
  • Hvis dine produkter er bedre, hvorfor kjøper så mange hos konkurrentene?
  • Vet du eksakt hvilke potensielle kunder i markedet som har behov for dine produkter?
  • Er det enkelt å finne frem til deg og din butikk eller virksomhet, kan noe forbedres?
  • Har du analysert dine kunder, er det flest faste eller kanskje flest nye engangskunder som ikke kommer tilbake?
  • Kan noe gjøres for å få kundene til å handle regelmessig?
  • Har du analysert hva du konkurrerer mot (de fleste produkter dekker et behov som kan tilfredsstilles på ulike måter)?

Så til noen konkrete tips for deg som nettopp har startet, men også for de som har drevet en stund:

Logo
Logoen bør du bruke i alle sammenhenger. Lag en enkel logo på PC og bruk den på brevark og andre dokumenter. Ved å bruke PC og fargeskriver , kan du utsette kostbar trykking av blanketter, konvolutter osv. i lang tid til du får bedre råd. Hvis du vil trykke logoen i farger, lag et nøytralt ark som kan brukes til flere ting (brev, faktura osv.) og som passer i ditt dataprogram.

Fasaden
Dine kunder må vite hvor du er hvis du er avhengig av at kundene besøker deg fysisk. Veien må være godt merket. Reklameplass på fasaden er i mange tilfeller helt gratis. Undersøk pris på skilt, her er variasjonene store. Bilen din kan være en utmerket gratis reklameplass, men budskapet må være kort og enkelt. Er du på nettet med butikk, tenk på samme måten, en pen fasade som gir positivt inntrykk. Det første inntrykket er veldig viktig.

Spre gode rykter!
En positiv kunde som har fått god behandling og er fornøyd er en "gratis reklamekanal" og kan skape en ny kunde. Er kunden negativ vil du miste fler enn den ene. Bruk sosiale medier til å spre "gode rykter". Få gjerne sitater fra positive kunder.

Kundeinformasjon
Løpende informasjon ved bruk av webside, kundeaviser eller lignende. Her kan mye gjøres for en lav kostnad, men pass på at informasjonen ikke fremstår ”hjemmelaget” og amatørmessig. Hvis du vil kaste deg på sosiale medier så kan du kanskje være tidlig ute i din bransje og nå nye kunder.

Bruk lokalpressen
Har du noe som avisen oppfatter som en nyhet, ta kontakt med avisen. Plei kontakt med lokale næringslivsjournalister. Hvis du er dyktig til å "skape" interesse fra avisen får du gratis reklame.

Direkte reklame (DM).
Hvis budskapet når frem til riktig person i rette bedrift er dette virkningsfullt. Det beste er å adressere til en person. Mest virkning gir DM ved utsendelse i "små porsjoner", med telefonoppfølging etter f.eks. 1 uke. Eksempel: Send ut til 10 bedrifter på mandag, Kontakt pr telefon neste mandag samtidig som du sender ut 10 nye. Dette er effektiv og billig markedsføring, men hvis du ikke følger opp utsendelr på telefonen er det bortkastet. Jeg har ikke tro på masseutsendelser uten oppfølging, men dette er selvsagt avhenig av hvilken bransje du jobber i.

Ta vare på dine gamle, gode kunder!
Tenk at du vil øke salget og står overfor følgende alternative strategier:
  • Selge mer av nåværende produkter til nåværende kunder.
  • Selge nye produkter til nåværende kunder.
  • Selge nåværende produkter til nye kunder.
  • Selge nye produkter til nye kunder.

Hva vil du velge? Hvilken strategi gir raskest resultater for minst kostnader? Det er vel ingen tvil om at det er lettere å selge mer til dine nåværende kunder. Det å få nye kunder innenfor "døren" er en lengre prosess. Du bør analysere hva dine gamle kunder kjøper og finne ut om det er noen "hull" som du kan dekke med tilleggsprodukter o.l. Få til enkle ordninger for faste leveranser av forbruksvarer slik at du sørger for gjenkjøp. Gi gamle kunder fordeler ved å være fast kunde hos deg fremfor konkurrenten.

Vær forberedt hvis kundene forsvinner
Du kan ikke ha dine gode faste kunder evig. Det er helt naturlig at kunder forsvinner. Dette må du være klar over slik at du hele tiden må "fylle på" med nye kunder slik at det ikke plutselig en dag blir for lite.

Tilgang av nye kunder er en prosess som starter ved at kunden viser interesse som en potensiell kunde som ikke kjenner deg og ikke har kjøpt noe. Kundens førsteinntrykk av deg er helt avgjørende for suksess. Rask oppfølging samt å holde orden på slike potensielle kunder i et kartotek el. lignende er viktig.

Besøk vår hjemmeside www.bedriftskanalen.no


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar