Vi fortsetter jakten på økt lønnsomhet - nå innen salgsområdet
Salgs-området består av følgende elementer:
SALGSINNTEKT
- VAREFORBRUK
=BRUTTOFORTJENESTE
Dette gjelder de fleste virksomheter bortsett fra de som selger tjenester (advokater, revisorer og konsulenter som "selger timer"). Målet for alle er å få økt bruttofortjeneste, dvs økt salgsinntekt uten å øke vareforbruket.
Noen "teoretiske" fokusområder er listet opp her, men i praksis for bedrifter med ansatte må daglig leder skape motivasjon, trivsel og effektivitet for at tiltakene skal fungere:
FOKUSOMRÅDE 1 innen salg er økt lønnsomhet
- øke pris?
- redusere rabatter?
- se på rabattpolitikken?
- endre adferden til som gir rabatten
- prioritere de mest lønnsomme tjenester eller produkter
- se på de mest lønnsomme kunder
- se på prispolitikk: ulik pris til ulike kunder?
- passe på å ta oss betalt for alt (de små tingene)
- analysere hva som er basisvarer og komplimentære varer (maling, White sprit, tape etc)
- for de som selger tjenester:
- utfaktureringgrad
- prisdifferensiering ut fra medarbeiders kompetanse
- prisdifferensiering ut fra oppgavens art
FOKUSOMRÅDE 2 innen salg er økt omfang
- selg mer til de kunder du har (nye produkter og tjenester til eksisterende kunder)
- øk kundens besøksfrekvens (fordel program, abonnement)
- skaff nye kunder (er dyrt)
- foreta hyppige målinger av salget (salg pr kunde, pr produkt)
Hva er det som gjør at idretten skaper så stor interesse? Jo, fordi resultat måles
I regnskap bare gjør vi masse målinger, men måler ikke hvem som er best. Som skøyteløperen må vi måle hver runde (f eks hver måned).
I regnskap bare gjør vi masse målinger, men måler ikke hvem som er best. Som skøyteløperen må vi måle hver runde (f eks hver måned).
Synspunkter på dette? Bruk kommentarfeltet ?
Vi fortsetter jakten... følg med...
Kommentarer
Legg inn en kommentar